هنــــــــــــــر

کاری از رضا شعبانی(ناچیز)

درباره من
***باشد که سن مانند طناب بند بازان به افراد نا لایق و ناتوان اجازه راه رفتن روی خود ندهد***

سلام به تمام دوستداران هنر
امیدوارم تونسته باشم جوابگوقسمتی از نیازهای هنریتون باشم
و انتظار دارم که شما هم با نظرات,انتقادات وپیشنهاداتون منو در این امر یاری کنید.


nachiz23@yahoo.com
رضا شعبانی




منوی اصلی
آرشیو موضوعی
تصاویر
اصول و مبانی بازیگری (قسمت اول)
اصول و مبانی بازیگری (قسمت دوم)
اصول کارگردانی تئاتر
اصول و مبانی نمایشنامه نویسی
اینم زندگینامه ی شکسپیر
اصطلاحات تئاتر
تاریخچه تئاتر
شيوه هاي شخصيت پردازي
شخصیت‌پردازی (Characterization)
تئاتر پوچی یا تئاتر ابزورد
تمرین های بازیگری تئاتر
انواع نمايشنامه
منابع اصلی کنکور هنر
خیمه‌شب‌بازی
خيمه شب بازي ايران در انزوا
مکتب های ادبی
مكتب سبوليسم بخش اول
مكتب سبوليسم بخش دوم
مكتب رمانتيسم بخش اول
مكتب رمانتيسم بخش دوم
مكتب كلاسيسيسم
مكتب رئاليسم و ناتوراليسم
نمایشنامه(آسایشگاه)
شناختی از انواع تئاتر مدرن تئاتر نان و عروسکِ پیتر
بازیگران سینما در تئاتر؛ بودن یا نبودن؟
شاه کلید های دیالوگ نویسی
راهنمای نگارش گفتگو بخش اول
از نتایج نوشتن برای نویسنده بودن
دانلود نمایشنامه استثناء و قاعده برتولت برشت
دانلود نمایشنامه پروین دختر ساسان صادق هدایت
دانلود نمایشنامه تخته سیاه محسن مخملباف
دانلود نمایشنامه تدبیر برشت
دانلود نمایشنامه خواستگاری م.مودب پور
دانلود نمایشنامه سه نظر درباره یک مرگ نیلوفر ب
دانلودنمایشنامه باغ آلبالو آنتون
دانلود رمان افسانه درخت خرما و بزی
دانلود رمان اندوه ماه
دانلود رمان آرزو بر باد
دانلود رمان به کی سلام کنم سونرا
دانلود رمان بیگانه
دانلود رمان خرمگس
دانلود رمان جراحی روح
دانلود رمان خواستگاری
دانلود کتاب رمان نامه
دانلود رمان طعمه
مجموعه اشعار مریم حیدر زاده
دانلود مجموعه اشعار شاملو
دانلود شاهنامه
دانلود دیوان اشعار لاهوتی
دانلود دیوان اشعار شهلا آقاپور
دانلود هفت بزم بهرام گور
دانلود دیوان الناز.پ
دانلود گلستان سعدی
نامه های عاشقانه نیما
ریچارد فورمن
رابرت ویلسون
پیتر سلارز
ژان کوپو
استانیسلاوسکی
واختانکوف
تاریوف
برتولت برشت
میخائیل چخوف
آنتوان آرتور
گرتفسکی
پیسکاتور
موشکین
استراسبرگ
پیتر بروک
آلفرد ژاری
آرشیو ماهانه
نویسندگان
تازه ترین مطالب
لینکدونی
پیوندها
طراح قالب
امکانات
 RSS 

POWERED BY
BLOGFA.COM

از یك دید، بازیگری سه ركن اساسی دارد: حركت (بدن) بیان (صدا) و ذهن(تخیل و تمركز و تفكر)

تقویت بازیگر در این سه اصل تقریبا معادل است با ارائه بهتر و جذاب تر نقش مربوط.

اما برای تقویت این عوامل و در نتیجه توان بازیگری چه باید كرد؟

تمرین های زیر در این راستا مفید هستند:

1-تمرین های حركت:

هدف از این تمرین ها راحت شدن عضلات و رهایی از گرفتگی و ایجاد قابلیت انعطاف است.

در سینما شات ها و نماهای مختلفی در خدمت بازیگر هستند كه بازیگر میتواند بازی خود را با نمای مربوط تطبیق دهد. مثلا در سینما بازیگر در نمای كلوز آپ نیازی به گرم كردن پاها و دستها ندارد.اما در تئاتر تماشاگر مدام هنرپیشه را در نمای فول یا لانگ شات می بیند(تمام قد و با قابلیت حركت). تمرین های كششی مناسب قبل از پرداختن به نمایشنامه می تواند بازیگر را برای ایفای بهتر نقش آماده كند.

غیر از حركات درشت بدن عضلات صورت (میمیك) نیز نقش حائز اهمیتی در كیفیت ارائه بازی دارد. حركت مردمك چشم ها،چرخش زبان در دهان،حركات ابرو تا حد امكان،حركت درشت لبها و باز و منقبض كردن صورت به شكل غلو و اغراق آمیز قبل از كار میتواند تاثیر به سزایی در آمادگی انتقال حس بازیگر داشته باشد.

2-تمرین بیان:

ارائه ی بیان مناسب در تئاتر بسیار سخت تر از سینماست. در تئاتر بوم صدا حركات بازیگر را تعقیب نمیكند و او باید خود صدای خود را به تمام تماشاگران حتی تماشاگران انتهای سالن به شكل واضح و مفهوم و رسا برساند!

صدای بازیگر باید رسا باشد:  یعنی به خوبی به گوش تماشاگران برسد.تمرین صداهای آوایی و یا شعرهای كوتاه با تن صداهای مختلف میتواند كمك خوبی در این مورد باشد. شایان ذكر است كه یك بازیگر باد بتواند حتی گاها صدای درگوشی را طوری بیان كند كه تماشاگران انتهای سالن نیز آنرا بشنوند و بفهمند.

صدای بازیگر باید واضح و مفهوم باشد: خوردن حرفهای آخر كلمه یا جمله یكی از ایرادات و مشكلات اساسی بازیگران تازه كار است.بیان در تئاتر باید كاملا واضح مطرح شود و تك تك حروف كلمات قابل تشخیص باشند. در این راستا امثال تمرین های زیر مفیدند:(این تمرین ها را با صدای بلند انجام دهید و مراقب باشید كه كلیه ی حروف را واضح ادا كنید)

در لُرستان نُه لُر است و هر لُری نُه نَره لر  نره لر چه نره لر!هر نره لر نه نره لر

رشته‌ی تسبیح اگر بگسست، معذورم بدار!

دستم اندر ساعد ِ ساقیّ ِ سیمین ساق بود!

 

جمله ی ناگوارشت از طلب گوارش است

  ترك گوارش ار كنی زهر گوار آیدت

 

سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند

همدم گل نمی‌شود، یاد سمن نمی‌کند

 

تو چو بوبك ربابی به ستیزه تن ز دستی

من خسته از ستیزت به نفیـر چون ربابم

 

تو گرد دلم گردان من گرد درت گردان   در دست تو در گردش سرگشته چو پرگارم

 

 پنج من پشم و پنج من کشک پنج من کشکِ پنج پشمش کم پنج من پشمِ پنج کشکش کم

 

و دیگر اینكه صدای بازیگر باید بدون لهجه (به جز موارد خاص كه تعمدیست) و همچنین شفاف باشد.

 

3- تمرین سه اصل ذهنی تفكر ، تخیل و تمركز:

در این مورد تمرین های بداهه پردازی، خلاقیت در ایفای نقشها در موقعیت های خاص بدون ارائه دیالوگ، و آماده سازی بازیگر به شكل رویا پردازی و تخیل با چشمان بسته و در سكوت(فقط با تصویر سازی كارگردان و صحبتهای آرام او) كه برای رهایی از دغدغه ها و مشغولیات فكری خارج از كار صورت میگیرد،میتواند مفید باشد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و یکم بهمن 1389ساعت 18:57  توسط ناچیز  |